Na podstawie art. 22b i 22c Ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz.U. z 2023 r. poz. 1304 ze zm.), GlobalMedic spółka z o.o. spółka komandytowa, jako organ zarządzający placówką medyczną Centrum Medyczne GlobalMedic Przychodnia Lekarska w Kutnie przy ul. Barlickiego 2, opracował i wprowadził Standardy Ochrony Małoletnich, które obowiązują od 15 sierpnia 2024r.
Część I
Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem placówki medycznej i zachowania niedozwolone wobec małoletnich
- Określone w Części I zasady dotyczą wszystkich osób zatrudnionych w Centrum Medycznym GlobalMedic Przychodnia Lekarska w Kutnie, zwanym dalej GlobalMedic, w tym: lekarze, pielęgniarki, położne, pracownicy rejestracji; zatrudnieni w tej placówce, niezależnie od podstawy zatrudnienia, w tym również stażyści, praktykanci itp. – zwani dalej personelem placówki medycznej.
- Podczas wykonywania czynności diagnostycznych, profilaktycznych i leczniczych u osoby małoletniej personel placówki medycznej ma obowiązek umożliwić obecność rodzica lub opiekuna prawnego.
- Personel placówki medycznej powinien w miarę możliwości uwzględniać zgłaszane indywidualne potrzeby małoletniego pacjenta zapewniające mu dodatkowy komfort korzystania ze świadczeń zdrowotnych, o ile nie stoją one w sprzeczności z prawidłowym wykonaniem świadczenia zdrowotnego (np. prawo do wniesienia do gabinetu stomatologicznego niewielkiej zabawki, maskotki itp.).
- Personel placówki medycznej powinien na bieżąco wyjaśniać małoletniemu pacjentowi planowane lub udzielane mu świadczenia opieki zdrowotnej, w sposób i językiem dostosowanym do wieku pacjenta, umożliwiającym zrozumienie przekazywanych treści a także pozwolić małoletniemu pacjentowi na wypowiadanie się w tej kwestii.
- W trakcie kontaktu z małoletnimi pacjentami, personel placówki medycznej zwraca się do dzieci z szacunkiem; równo traktuje wszystkie dzieci bez względu na ich pochodzenie, wygląd, przekonania stan zdrowia, ewentualną niepełnosprawność; używa języka pozbawionego ocen, etykiet, dostosowanego do poziomu rozwoju dziecka.
- Pacjent powyżej 16 roku życia ma prawo do pełnej informacji medycznej i decydowania o procesie diagnostyczno-terapeutycznym.
- Kontakt bezpośredni personelu placówki medycznej z dzieckiem musi być jawny, nieukrywany i dostosowany wyłącznie do potrzeb wykonywanych czynności diagnostycznych i leczniczych u dziecka, a poza przypadkami nagłymi, kiedy zagrożone jest bezpieczeństwo dziecka, odbywa się tylko za zgodą dziecka.
- Personel placówki medycznej powinien zachować wyrozumiałość i cierpliwość w relacjach z małoletnimi pacjentami, ich przedstawicielami ustawowymi i opiekunami prawnymi. Nieodpuszczalne jest stosowanie wobec małoletniego pacjenta gróźb i obraźliwych komentarzy.
- Niedozwolone są wszelkie zachowania personelu placówki medycznej, które miałyby na celu wywołanie u małoletniego pacjenta strachu, poczucia zagrożenia lub przymusu podczas udzielania świadczeń zdrowotnych. Niedozwolone jest wymuszanie na małoletnim pacjencie określonych zachowań czy współpracy z personelem medycznym przy pomocy krzyku. Personel placówki medycznej nie powinien pozwalać na to, aby tego rodzaju metody stosowane były także w placówce medycznej przez przedstawicieli ustawowych lub opiekunów prawnych małoletniego pacjenta.
Część II
Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego
- Personel placówki medycznej zwraca uwagę na sygnały, objawy i ślady świadczące o podejrzeniu krzywdzenia małoletniego pacjenta.
- Każda osoba będąca członkiem personelu placówki medycznej jest zobowiązana i uprawniona do reagowania, w przypadku ujawnienia krzywdzenia dziecka lub podejrzenia, że małoletni pacjent jest krzywdzony.
- Reagowanie w sytuacji nagłej, oznacza niezwłoczne udzielnie dziecku pomocy a następnie zgłoszenie tego faktu do kierownika palcówki medycznej. W innej sytuacji personel placówki ma obowiązek zgłoszenia faktu krzywdzenia lub podejrzenia krzywdzenia do kierownika placówki medycznej, który jest zobowiązany do podjęcia działań mających na celu udzielenie dziecku pomocy. Ta sama zasada dotyczy sytuacji, gdy osobą krzywdzącą jest członek personelu placówki medycznej GlobalMedic.
- Źródłem krzywdy dziecka, na którą personel placówki medycznej ma obowiązek reagować, może być zachowanie rodziców, opiekunów prawnych, innej osoby bliskiej dla małoletniego, personelu placówki medycznej a także zachowanie osób trzecich.
- Krzywda małoletniego dziecka może przejawiać się w szczególności poprzez:
- popełnienie przestępstwa na szkodę małoletniego (np. przemoc fizyczna, wykorzystywanie seksualne),
- krzywdzenie w inny sposób (np. przemoc psychiczna, zastraszanie, poniżanie),
- ewidentne zaniedbywanie potrzeb życiowych, bytowych i higienicznych (niedożywienie, brak warunków higienicznych, niezapewnianie niezbędnej opieki, brak odpowiedniej odzieży).
- W przypadku podejrzenia, że popełniono przestępstwo na szkodę małoletniego pacjenta należy złożyć zawiadomienie na policję lub do prokuratury. W przypadku podejrzenia, że życie lub zdrowie małoletniego pacjenta jest zagrożone z uwagi na stosowanie wobec niego przemocy domowej, personel placówki medycznej niezwłocznie zgłasza ten fakt na policję.
- W przypadku uzasadnionego podejrzenia, że małoletni doznaje innej formy krzywdzenia, o której mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (tj. działaniom naruszającym jego prawa lub dobra osobiste przez wykorzystanie przewagi fizycznej, psychicznej lub ekonomicznej, w szczególności zachowania naruszające godność, nietykalność cielesną lub wolność, w tym seksualną, powodujące szkody na zdrowiu fizycznym lub psychicznym, wywołujące cierpienie lub krzywdę lub wzbudzające poczucie zagrożenia, poniżenia lub udręczenia) personel medyczny jest uprawniony do wszczęcia procedury „Niebieskiej Karty”.
- W pozostałych przypadkach podejrzenia krzywdzenia małoletniego pacjenta (np. zaniedbanie potrzeb życiowych, bytowych i higienicznych dziecka) placówka medyczna może wystąpić do jednostek organizacyjnych pomocy społecznej w celu udzielenia wsparcia lub do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację dziecka oraz wgląd w sytuację rodziny.
- Wszystkie zgłoszone zdarzenia dotyczące krzywdzenia małoletniego oraz zgłoszenia wskazujące na podejrzenie krzywdzenia małoletniego przechowuje kierownik placówki medycznej przez okres pięciu lat w miejscu chronionym przed dostępem osób nieupoważnionych. Wgląd w tą dokumentację mają tylko: kierownik placówki medycznej, rodzice/opiekunowie prawni dziecka, upoważnione instytucje (policja, sąd rodzinny, a także przedstawiciel innej instytucji po wykazaniu podstawy prawej uzyskania wglądu w taką dokumentację).
Część III
Osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń dotyczących krzywdzenia małoletnich, lub takiego podejrzenia, oraz składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego oraz wszczynanie procedury „Niebieskiej Karty”
- Wszelkie informacje dotyczące podejrzenia krzywdzenia małoletniego pacjenta personel placówki medycznej zgłasza kierownikowi placówki a w razie jego nieobecności osobie przez niego upoważnionej.
- Za wszczęcie odpowiedniej procedury związanej z podejrzeniem krzywdzenia dziecka i za zawiadomienie właściwych organów publicznych odpowiedzialny jest kierownik placówki medycznej lub osoba przez niego upoważniona, z zastrzeżeniem, że procedurę „Niebieskiej Karty” może wszcząć jedynie osoba wykonująca w placówce medycznej zawód medyczny.
Część IV
Ogólne zasady dotyczące Standardów Ochrony Małoletnich
- Co najmniej raz na dwa lata dokonywana będzie ocena standardów w celu zapewnienia ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami. Wnioski z przeprowadzonej oceny będą pisemnie udokumentowane.
- Niniejsze Standardy ochrony małoletnich są umieszczone na stronie internetowej placówki medycznej oraz udostępnione do wglądu w poczekalni GlobalMedic.
- Każda osoba mająca kontakt z małoletnimi w placówce medycznej, niezależnie od podstawy prawnej, na jakiej została w niej zatrudniona, potwierdza na piśmie, że zapoznała się z niniejszymi Standardami ochrony małoletnich i zobowiązuje się je stosować.
- Osobą odpowiedzialną za przygotowanie personelu placówki medycznej do stosowania standardów jest kierownik tej placówki. W ramach przygotowania kierownik placówki medycznej zadba o szczegółowe zapoznanie się z tym dokumentem całego personelu placówki medycznej, zarówno pracującego w dniu wdrażania Standardów, jak i zatrudnianego w przyszłości, oraz przeprowadzi dla personelu palcówki medycznej szkolenie na temat ochrony dzieci przed krzywdzeniem w oparciu o przygotowane Standardy ochrony dzieci.